Bedrägerier mot dig som företagare

Även företagare kan råka ut för bedragare via sms och mejl, på nätet, telefon och i sociala medier. Som företagare kan bedrägerier få mycket större påverkan eftersom bedragaren som kommer över dina personuppgifter eller din e-legitimation ofta får tillgång till både till din privatekonomi och företagets ekonomi.

Anmäl bedrägeri

Om du blivit utsatt för ett bedrägerier så är det viktigt att agera snabbt. Anmäl till oss och gör även en polisanmälan.

VD-bedrägerier

Under semesterperioden kan företag bli extra utsatta för bedrägerier. Ofta är ordinarie personal på semester, liksom VD och andra nyckelpersoner. Semestervikarier är sällan lika insatta i företagens kontrollprocesser och detta öppnar upp för bedragare att kunna manipulera medarbetare.

Kapad mejl

Bedrägerier via kapad mejl kan vi första anblicken vara svåra att upptäcka. En liten bokstav som är utbytt i mejladressen eller domännamnet räcker. Bedragaren vill skapa en känsla av ett äkta mejl, för att du som mottagare inte ska kontrollera och upptäcka felaktigheter.

Bluffakturor

Bluffakturor är ett samlingsbegrepp för betalningskrav på en vara eller tjänst som ingen på företaget har beställt eller tagit emot. Det kan både handla om att en försäljare hävdar att ni har beställt en vara eller tjänst eller att fakturan skickas till företaget utan föregående kontakt.

Investeringsbedrägerier

Den drabbade ser en lockande annons eller får tips i sociala medier om mycket lönsamma investeringar, t.ex. i kryptovaluta. Först handlar det om en mindre investering, eller att lämna kontaktuppgifter. Du får fler  erbjudanden som är så lönsamma att det inter verkar sant. Oftast är de inte det heller.

Phishing, vishing och smishing

Du tror att du pratar med någon du känner eller ett välkänt företag. I stället blir du lurad att göra något eller avslöja personlig information. Detta kallas för Social Engineering och kan ske på flera olika sätt.

Gör det svårare för bedragarna

  • Gör ett regelverk för hur ni ska hantera känslig information i företaget.
  • Träna medarbetarna. Saker som de bör reagera på är dåligt språk, brådskande utlandsbetalningar, fel i mejladresser, exempelvis ett extra tecken eller nya domäner.

  • Ha koll på säkerhetsbrister. Gör tester som kan avslöja svagheter i företagets säkerhetssystem.
  • Håll dig uppdaterad. Ta kontakt polisen och andra på myndigheter som har kunskaper på området. Se till att du är uppdaterad på de senaste trenderna när det gäller bedrägerier.

  • Spara data. Om du blir lurad spara så mycket data om bedrägeriförsöket som möjligt, för att kunna spåra förövarna.
  • Ha dubbla signaturer. Se till att alla betalningar kräver minst två godkända signaturer.

Mer information och tips

Så stärker du IT-säkerheten

  • Använd komplexa lösenord och ändra dem ofta. Det finns lösenordshanteringsprogram.
  • Använd tvåstegsverifiering till mejlkonton och andra känsliga informationstjänster. Det kräver ett extra steg, utöver att logga in med ett lösenord. Vanligtvis är det en tillfällig kod på en smartphone.
  • Begränsa antalet misslyckade försök att logga in.
  • Kryptera alla enheter, inklusive bärbara datorer och minnesstickor som innehåller företagsinformation.
  • Säkerhetskopiera filer regelbundet och lagra säkerhetskopiorna på annat håll. Då kan du återskapa informationen någon annanstans, även om en hackare har tillgång till din dator och ditt nätverk.

 

Cryptolocker

Cryptolocker är en s.k. ransomware – en skadlig mjukvara som låser datorn helt eller delvis.

Mjukvaran skickas i ett mejl som ofta ser ut att komma från en trovärdig avsändare, t.ex en bank eller Skatteverket.

En  bilaga eller länk innehåller mjukvaran som låser datorn och den drabbade måste betala dyrt för att få tillgång till datorn igen.

Trygga bankärenden med säkra tjänster

Tänk på att du är privatperson också