När elever möter havet väcks förståelse för vår skärgård
Vi följer med årskurs 6 från Skederids skola på en skärgårdsdag tillsammans med Norrtälje Naturcentrum i Riddersholms naturreservat. Målet för dagen är att eleverna ska få en känsla för vår vackra skärgård, Östersjön och vikten av att värna havsmiljöer.
Solen glittrar på håll i vattenbrynet när vi kommer över tomten vid hembygdsgården Sladdstycket på Rådmansö. Det är dags för en av årets skärgårdsdagar för årskurs 6 – en dag då elever får känna, uppleva och lära om den unika miljön som Östersjön erbjuder.
I Norrtälje Naturcentrums regi, tillsammans med Rådmansö hembygdsförening, får eleverna uppleva hur livet vid fisketorpet sett ut förr, hur man levde av fisket, djuren och självhushållet. Inne i fiskartorpet guidar hembygdsföreningen -en stund där historia och nutid möts över generationsgränser.
– Alla har inte sett sin Emil i Lönneberga, så det blir konkret, säger en av lärarna och syftar på besöket i den gamla stugan.
Bygga, undersöka och smaka
Nere vid stranden väntar nästa station. Här står Boel från Norrtälje Naturcentrum redo med dagens utmaning att bygga en liten flotte.
– Hur tror ni skärgårdsborna tog sig mellan öarna förr i tiden? frågar hon.
– Man rodde! svarar en elev kvickt.
Med rep, pinnar och fantasi skapar grupperna varsin miniflotte som ska klara av att bära en kåsa med vatten. Samarbete, hållfasthet och kreativitet sätts på prov – och när konstruktionerna slutligen sjösätts tittar alla på med spänd förväntan. Jo, de flyter!
Lite längre bort, i nästa strandvik, plockar andra elever snäckor, sand och tång och fäster på papper med dubbelhäftande tejp. Resultatet blir små naturkonstverk, samtidigt som diskussioner om fåglar, ekosystem och Östersjön växer fram.
Dagen avslutas med ett smakprov från havet. Böckling serveras på knäckebröd till elevernas spontana kommentarer:
– Det smakar som kaviar!
– Jag vill ha mer!
Anna och Boel från Norrtälje Naturcentrum summerar dagen tillsammans med eleverna.
– Vi har jobbat med så många ämnen idag – teknik, historia, bild – och samtidigt med hållbarhet och samarbete, konstaterar de.
– Men det känns inte som lektioner – det har bara varit kul, flikar en elev in och får medhåll av sina klasskamrater.
På frågan om vad de tyckte om dagen blir det många glada tillrop:
– Det roligaste var att bygga flotte!
– Att gå in i huset!
– Att kasta sten och kolla vid stranden!
Ett hållbart projekt
För oss på Roslagens Sparbank är det självklart att vara med och stötta Skärgårdsdagarna. Genom samarbetet med Norrtälje Naturcentrum får barn och unga en starkare relation till havet, till hållbarhet och till den biologiska mångfalden.
Det är också ett steg i det långsiktiga arbetet med att nå FN:s globala mål – mål 14 om hav och marina resurser och mål 15 om ekosystem och biologisk mångfald.
När elever möter havet väcks en förståelse som är avgörande för framtiden – och vi är stolta över att bidra till just den känslan.
Skärgårdsdagarna är också en bra grund inför projekt Rädda Östersjön som genomförs i årskurs åtta.