Hoppa till textinnehållet

Fungerar homestyling vid försäljning?

Det är en fråga som Fastighetsbyrån ofta får, och svaret är ”ja, oftast”. Lyckas man skapa rätt känsla och framhäva bostadens fördelar så leder det oftare till snabba försäljningar och högre slutpris, enligt Fastighetsbyråns erfarenhet.

 

För att bekräfta homestylingens betydelse för utfallet av en försäljning bad Fastighetsbyrån en amerikansk designpsykolog att undersöka saken närmre i en rapport.

- Rapporten visar att en lyckad homestyling ger snabbare försäljning och ett högre pris.* Bostadsköpare påverkas känslomässigt, både medvetet och omedvetet, av miljön på en visning vilket påverkar köpbenägenheten, säger Johan Vesterberg, PR och kommunikationschef på Fastighetsbyrån.

-Genom styling, kan man påverka vilken känsla spekulanterna får och hur de visualiserar sig själva i bostaden. Homestyling fungerar om man använder principerna på rätt sätt.

Vad är då rätt sätt? Johan Vesterberg sammanfattar fem mål med homestylingen från rapporten:

  • Skapa ett positivt första intryck – entrén är viktig.
  • Spekulanten ska känna sig trygg och avslappnad för att direkt kunna visualisera olika funktioner i bostaden och sitt liv där.
  • Få bostaden att tilltala den mest troliga målgruppen och se till att den matchar området och närliggande arkitektur.
  • Skapa en särskiljande känsla som spekulanten minns.
  • Spekulanten ska få en positiv känsla av den nuvarande ägaren – men inte få veta för mycket.

När ska man då styla sin bostad och hur mycket lönar det sig att betala? Johan Vesterberg menar att det är extra viktigt med homestyling när:

  • Bostaden är tom. De tomma ytorna skapar inte rätt känsla och spekulanterna har svårt att visualisera hur man kan använda bostaden på bästa sätt.
  • Om det inte finns en röd tråd mellan bostadens olika rum och inredningen spretar åt olika håll.
  • Bostaden är rörig eller omodern.
  • När behovet finns men du själv inte har lust, tid eller kunskap att maximera bostaden inför visning.

Omfattningen av homestyling kan variera kraftigt. Ibland kan man med mycket små medel skapa stora förändringar och ibland krävs större insatser. I vissa fall kan större renoveringar löna sig men en tumregel kan vara att inte lägga ner mer än en procent av förväntat försäljningsvärde på ren homestyling, enligt Fastighetsbyrån.