När Fredrik Bruhn och tre kollegor startade Unibap, 2013, fick de sin första kund samma dag som verksamheten drog igång.

”Vi visste att det fanns ett behov av automationslösningar och vi trodde att vi hade en lösning”, berättar Fredrik Bruhn. ”I stort handlar det om att vi använder AI för att skapa beslutssystem med hög intelligens som används för olika tillämpningar.”

Tre av grundarna hade en bakgrund inom såväl rymd som robotik, och deras första kunder ville ha hjälp med framtidens AI-datorer inom rymdområdet. Deras andra ben, att skapa system för den smarta industrin – det vill säga fabriker med hög automatiseringsgrad och hög andel robotar – kom strax därefter.

Idag har Unibap stora kunder som använder deras system, både Nasa och Europeiska Rymdstyrelsen på rymdsidan, och inom den smarta industrin, Husqvarna Group. Nyligen annonserades även ett samarbete med Amazon Web Services för molntjänster i rymden.

Unibaps AI-lösning som sitter längs löpande bandet hos Husqvarna försöker efterlikna de mänskliga sinnena, ögonen för det mesta, och använder till stor del kameror för att scanna av om delarna på bandet är geometriskt korrekta, har rätt egenskaper, eller om de ska tas bort.

”För att nå framgång inom smart industri, behöver vi visa att vi är bättre än människan”, berättar Fredrik Bruhn. ”Vi tränar våra system att ta efter mänskligt beteenden så därför kallar vi våra system för artificiella operatörer. Du kanske minns Nisse från Manpower? Vi har Arto från Unibap som jobbar 24 timmar om dygnet, sju dar i veckan.”

Deras rymddatatjänster kan användas till att bland annat kartlägga globala rörelser och händelser i nära realtid.

”Det kan vara allt från att leta efter olagliga fiskebåtar, till precisionsjordbruk där du snabbt vill veta om en skogsbrand startat och se dess omfattning. Man kan använda ett drönarsystem till detta, men fördelen med att hämta beslutsunderlagen från satelliter i rymden är att du kan få en lägesbild i global skala. Om du tex driver ett globalt försäkringsbolag så kan du täcka alla kontinenter med ett fåtal system”, berättar Fredrik Bruhn.

Idag är de över 25 medarbetare i bolaget, allt från elektronikdesigners, inbyggnads- och AI-programmerare, systemingenjörer, kvalitetsexpert till HR och kommunikation.

Fasen de nu befinner sig i är att gå från start-up till scaleup och Fredrik Bruhn som tidigare var VD, kommer gå in i rollen som företagets Chief Evangelist för att frigöra tid att bland annat driva långsiktiga samarbeten med strategiska kunder och partners. Nyligen valde Nasa att välja Unibaps molnlösning för rymden, kallat SpaceCloud, för sin forskningsanläggning kring framtidens autonomi och AI i rymdsystem.

Hållbarhetstänket har funnits med i företaget från start, både vad gäller att vara en socialt hållbar arbetsplats med balans mellan kvinnor och män och olika nationaliteter. Men även i produktionsledet där de arbetar med att undvika giftiga tungmetaller och är iso-certifierade. De är aktiva i debatten om etik kring AI och vad som händer när människor blir arbetslösa genom AI eller teknikutveckling. Det livslånga lärandet, är även det en fråga de engagerar sig i, bland annat genom att stötta Brainpool, en organisation för barn och ungdomar med särskild begåvning.

Och Fredrik Bruhn vill slå ett slag för alla företag att tänka stort.

”Sverige är ett väldigt innovativt land, men andelen företag som rör sig från småföretag till medelstort företag är liten. Det ligger delvis i systemet, men även i jantelagen som finns där. Har du en bra idé, var inte rädd för att tänka stort!” uppmanar Fredrik Bruhn.

”Unibap är ett fint exempel på företag som levererar framtidens intelligenta högteknologiska system. Det är också därför Swedbank Robur har investerat i Unibap”, kommenterar Frida Svensson Söderlind, ansvarig för Growth & Startup på Swedbank.


Fredrik Bruhns tips till andra som vill starta företag

  • Just do it. Man måste bara bestämma sig för att göra det.
  • Ha kundfokus. Starta inget företag om du inte vet att du har några kunder. Många startar företag utifrån en cool idé eller teknik, men glömmer bort att tänka kund.
  • Om du tänker stort och drömmer stort och tror att du har en bra affärsidé, tänk utanför Sveriges gränser!