Hamburger- och pizzakedjan Brödernas grundades 2017 av Joakim Wiklander och hans bror Jonas. Så fort den första restaurangen slog upp portarna i Stockholm märkte de båda bröderna, som då hade drivit restaurang tillsammans i åtta år, genast att något var annorlunda med Brödernas.

”Det blev en jättesuccé från start. Fast det var sämre läge än andra restauranger vi hade så var kundnöjdheten högre och omsättningen sköt i höjden. Vi förstod väldigt snabbt att det här var någonting att bygga vidare på”, berättar Joakim Wiklander.
Och det här ”någonting” som de tagit vidare är konceptet att erbjuda ”fast fine food” i restaurangmiljö, det vill säga vällagad snabbmat, men i restaurangmiljö.

”Vi serverar premiumhamburgare till en billig peng, så att alla kan gå ut och äta”, säger Joakim Wiklander och lägger till att målgruppen är allt ifrån barnfamiljer, till äldre par, kill- och tjejgäng. ”Vi vill vara inkluderande, alla är välkomna och man kan komma i mjukisbyxor eller kostym. Det är en möblerad restaurang, men det ska inte kännas för fint. Du ska kunna komma med barnen utan att tycka att det är jobbigt när de skriker efter iPaden.”

Så fast ursprungsplanen var en restaurang, öppnade de ytterligare två 2019 – en till i Stockholm och en i Visby – och växlade upp ytterligare genom att ta in två nya partners, två andra bröder.

”Brödernas tog in två bröder”, skämtar Joakim Wiklander, och berättar att förutom brödraskapet har de även hockeyn gemensamt med sina partners, där en av ägarna är spelare i New York Rangers.

Gemensamt började de en resa att expandera.
”Inget är enkelt när man är liten och ny, men vi trodde på konceptet och det började precis gå bra när coronan kom”, berättar Joakim Wiklander.

Pandemin var förstås ett hårt slag i magen, men trots jätteutmaningarna som kom med att driva restaurang under corona, var bröderna inte beredda att ge upp sin dröm.
”Vi hade planerat för att konceptet skulle funka i lågkonjunktur – även om vi inte trodde att den skulle komma så snart. Genom att styra om verksamheten, och hela tiden vara på tårna för att leva upp till de nya direktiv som kom, så har vi kunnat köra på och till och med expandera snabbare än planerat”, berättar Joakim Wiklander.


2019 hade de sex restauranger igång, och innan sommaren 2020 var de uppe i 15.

”Nu har vi 29 ställen, och siktar på 65 till 70 innan årets slut”, berättar Joakim Wiklander.

En stor del i framgången är deras koncept att vara en enklare restaurang, tror han.

”Folk vill fortfarande gå på restaurang, men det kanske inte är finrestaurangen man främst har sug efter. Så vi har kunnat köra på, givetvis med en massa anpassningar. Vi har tappat lite i omsättning, men lönsamheten är kvar.”

Anpassningarna de gjort är kortare öppettider, ett utvecklat take away-ben och året-runt-servering utomhus på de platser där det gått. Handsprit, avskärmningar och mindre folk i restaurangen givetvis.

”Vi har kontinuerligt varit ute och kollat alla restauranger. Vi har försökt göra anpassningarna lite roliga. Istället för ett kryss på ett bord, har vi satt en rosett kring bordet och skrivit att det är upptaget.”

En annan viktig del i att de klarat sig bra är att de kunnat förhandla med sina fastighetsägare och fått lönsamma villkor. De har också kunnat anställa skicklig personal som förlorat jobb på andra ställen.

Idag har Brödernas omkring 600 anställda, och omsatte 125 miljoner kronor 2020. För 2021 siktar de på 500 miljoner kronor i omsättning.

Hade de vetat att det skulle gå så här bra hade de anställt en vice vd tidigare, säger Joakim Wiklander, men tillägger att sånt ju inte går att veta i förväg.

”Jag tror också att det är bra att ha pressen”, säger han, och lägger till att han är stolt över att de inte behövt permittera någon personal på restaurangerna.

Joakim Wiklander menar att bröderna har idrotten att tacka för mycket i sitt ledarskap och hur de byggt sitt bolag.

”Vi är vana att spela i lag och kompromissa. Vi vet att laget är starkare än jaget och vi är vana att leverera under press”, säger han.

Anna Larsson, företagsrådgivare på Swedbank, kommenterar Brödernas framgång.

”Brödernas har haft en genomtänkt strategi från start och har trots rådande situation lyckats anpassa verksamheten och på så sätt kunna utöka sin affär och ta nya positioner. Det är otroligt kul att följa deras resa och framgång.”