– Det känns oerhört kul att Sparbankerna ännu ett år får ett så fint betyg av kunderna. Jag är glad över det fina arbete våra medarbetare gör varje dag för kunderna och uppskattar också all feedback från kunderna som gör att vi kan fortsätta förbättra oss ytterligare, säger Charlotte Lindberg, VD Roslagens Sparbank.

SKI Bank har under de senaste åren ställt frågan om digitala tjänster fullt ut kan ersätta personlig kontakt eller fysiska möten. I studien svarar 60 procent av alla tillfrågade att det inte gör det. Det gäller även frågan om kunder kan tänka sig digitala möten i stället för fysiska. Kunder vill fortsatt träffa sin bank fysiskt för mer komplexa ärenden.

– Kunder som anger att man har en personlig kontaktperson är nöjdare. Den mänskliga relationen är fortsatt viktig särskilt i dessa kärva tider. I enklare ärenden, vilket ur kundens perspektiv kan handla om transaktioner, betalningar, signaturer eller uppdateringar av dokumentation, så förväntar man sig däremot en helt digital upplevelse, säger Johan Parmler, VD, Svenskt Kvalitetsindex.

– Roslagens Sparbank har som mål att våra kunder ska kunna möta oss i den kanal som passar dem. Vi tycker det känns bra att det är en modell som våra kunder uppskattar. För vissa ärenden passar det fysiska mötet och för andra ska det gå smidigt och snabbt i en digital process. Vi jobbar hela tiden med att det ska bli så enkelt som möjligt att få hjälp med sitt ärende, fortsätter Charlotte Lindberg. 

Nöjdare kunder i oroliga tider

SKI Bank 2023 visar att svenska bankkunder ger branschen ett godkänt betyg, trots inflation, stigande räntor och ekonomisk oro. Företagskunderna har till och med blivit mer nöjda och når nivåer som inte setts på flera år. Trygghet, stabilitet och pålitlighet efterfrågas i tider av osäkerhet.

Sveriges Sparbanker är lokala banker

Något som skiljer Sparbankerna från de andra bankerna i undersökningen är att Sparbankerna är lokala banker, där pengarna stannar i det lokala ekonomiska kretsloppet. Det betyder att insättarnas pengar lånas ut till privatpersoner och företagare som bor och driver sin verksamhet i bankens närområde.

80 procent av Roslagens Sparbanks kunder har svarat att de upplever att banken bidrar positivt till bygdens utveckling och tillväxt. De har också svarat att det är viktigt för dem som kund att delar av deras banks vinst investeras i olika samhällsområden.

– Vi som Sparbank sticker ut i undersökningen och anses vara pålitliga, måna om våra kunder och får återkopplingen att vi anses ta ett stort samhällsansvar. Vår vision är ett öppet och attraktivt Roslagen i tillväxt, och med hållbarhet och samhällsansvar som en del av vårt DNA är det kul att se att det också så tydligt uppskattas av våra kunder. För oss är det självklart att vi är med och bygger vår bygd, säger Charlotte Lindberg.

 

Kontakt:

Charlotte Lindberg, VD. charlotte.lindberg@roslagenssparbank.se

Malin Pellborn, Chef Hållbarhet, Marknad & Kommunikation malin.pellborn@roslagenssparbank.se

Ladda ner pressmeddelandet i sin helhet (pdf)