Unga entreprenörer imponerade i Draknästet
Vilken rivstart på UF-året! De nyblivna unga entreprenörerna på Rodengymnasiet testade under Draknästet sina affärsidéer på "drakarna" i juryn med representanter från det lokala näringslivet.
Och som de gjorde! Juryn var mäkta imponerad av både presentationer och de kreativa affärsidéerna.
Imponerande insatser på scenen
På ett mycket imponerande sätt var de självklara på scenen och det var riktigt hög nivå på presentationerna. Inget lämnades åt slumpen - övergångarna mellan talarna var smidiga, rörelserna på scen välregisserade, kläderna matchade och eleverna tog verkligen tillfället i akt att sälja in sina affärsidéer när de hade drakarnas uppmärksamhet.

Många företag hade smakprov med på sina produkter så att juryn fick känna, klämma och smaka.
Juryn
Drakarna i juryn var mäkta imponerade av de unga entreprenörernas insatser.

- Sara Thorseus, Coompanion Roslagen
- Nils Matson, pensionär med förflutet inom databranschen och politiken i Norrtälje kommun
- Anna Nöjd, Digitrooper
- Tomas Johansson, Norrtälje kommun
- Jan-Erik Svecke, Roslagens Sparbanks Stiftelser
- Birgitta Björling, BF BOK Redovisningskonsult
- Jonas Sjölie, programrektor, Rodengymnasiet
- Tobias Dahlberg, Norrtälje Energi
- Peter Jansson, Nyföretagarcentrum
- Samuel Chrisiernin, SENIO
- Susanna Fagerström, Åtellet
Inspirationsföreläsning
Medan juryn kämpade med att utse pristagare fick UF-företagarna lyssna på en inspirationsföreläsning med Carla Lind Valdan som driver ett crossfitgym i Norrtälje.
"Du ska göra det du tror på och som du tycker är viktigt." var Carlas medskick.
Vinnare i de olika kategorierna
- Bästa logotyp: Roslagens Skärgård och Gator UF

Säljer ett spel med motiv från Roslagen. Juryns motivering:
"En lekfull och träffsäker logga kopplad till namnet, miljön och upplevelsen"
- Bästa muntliga presentation: NonOdeur UF
Säljer en spray som tar bort oönskad doft. Juryns motivering:
"Ni fångade vårt intresse från start. Ni var tydliga och tog plats på hela scenen. Med en kort och slagkraftig pitch övertygade ni oss drakar. Första pris går inte till "nån som helst - det går till nån ådör"

- Bästa affärsidé: Spark UF
Tillverkar och säljer tändkuber som kommer från träspill. Juryns motivering:
"En het produkt som kunderna kommer att tända på!"
Utmärkelse för bästa affärsplaner gick även till:
- GlasGlim UF
- Bringit UF
- Partypinglorna UF
- Vitale UF (se bild nedan)

Stort grattis till samtliga vinnare och superbra kämpat av alla deltagare!
En mycket inspirerande och givande dag på Rodengymnasiet. Vi ser verkligen fram emot att följa UF-elevernas företagsresa under läsåret!