Bli föreningskund
Här hittar du information om hur du blir föreningskund i Roslagens Sparbank.
Ska du starta en ideell förening?
Det här behöver du göra innan du blir kund i banken.
Så bildar du en förening
Så ansöker du om att bli föreningskund
Du är välkommen som föreningskund oavsett om du har en bostadsrättsförening, samfällighet eller annan förening:
Som ny förening i Roslagens Sparbank ansluts du till vårt företagspaket Plus.
Vanliga frågor och svar
I samtliga ärenden behöver vi få in dessa handlingar:
- Föreningens senast antagna Stadgar
- Det/de Årsmötesprotokoll som visar val av nuvarande styrelseordförande samt övriga styrelseledamöter
- Protokoll innehållande beslut om företrädare gentemot Roslagens Sparbank
Om någon av dessa handlingar eller nödvändiga formalia och information saknas kan det innebära att vi inte kan behandla ditt ärende.
Hur lång tid det tar att handlägga ditt ärende beror på om allt underlag som behövs är inskickat och hur komplext ärendet är. Vi kan därför inte ange handläggningstiden exakt i antalet dagar.
Under perioden mars till juni så är det många som vill genomföra ändringar efter årsmötet. Tänk på att läsa igenom vilka dokument som ni behöver skicka in och att beslutsformuleringarna är korrekta, för att minska behovet av kompletteringar.
Under tiden vi handlägger ditt ärende kan vi inte svara på hur lång tid det tar eller svara på enskilda frågor i ärendet. Vid ofullständiga handlingar kan vi inte hantera din begäran och skickar tillbaka begäran för komplettering.
I Webflödet i digitala ärende via Mina sidor kan du följa din ansökan.
När vi påbörjat ditt ärende, kommit fram till ett beslut eller om något saknas får du också återkoppling per post eller mejl, till de uppgifter som angetts vid ansökan
Ja, vi kan godkänna digitala signeringar av protokoll. Det gäller även signeringar med BankID.
En förening måste ha skrivna stadgar. Stadgarna är föreningens egna interna regler och ska innehålla bland annat föreningens namn, syfte och mål med verksamheten, hur man utser styrelsen, hur beslut ska fattas m.m.
Det är viktigt att föreningen följer sina egna stadgar oavsett vad som är aktuellt för stunden. Avvikelser från föreningens egna stadgars bestämmelser kan innebära att vi inte kan behandla ditt ärende.
Om föreningens stadgar till exempel beskriver att:
- styrelsens ledamöter ska väljas på ett visst sätt (tex av årsmötet),
- styrelsen ska bestå av ett visst antal ledamöter,
- styrelsen ska bestå av ett visst antal poster (tex ordförande, kassör, sekreterare etc) och hur dessa ska fördelas,
- styrelsen ska vara ett visst antal närvarande ledamöter för att det ska vara ett behörigt beslutsfört möte
Då behöver föreningen följa dessa.
Om föreningen inte följer bestämmelser i sina stadgar kan det innebära att styrelsen inte är behörig att fatta beslut gentemot tredje part, till exempel oss som bank.
Exempel:
Föreningens stadgar säger att styrelsen ska bestå av 7-9 ledamöter och minst hälften av dessa ska vara närvarade på ett styrelsemöte för att det ska vara behörigt beslutsfört.
Om föreningen då väljer 5 ledamöter så har föreningen inte en behörig styrelse och de valda ledamöterna är inte behöriga att fatta beslut.
Begreppet firmatecknare saknar lagstöd och innebörd för en allmännyttig ideell förening. Därför behöver föreningen fatta ett beslut kring företrädare gentemot banken. Beslutet ska vara tydligt och tala om vad företrädarskapet faktiskt innebär och vem det gäller för.
Om era stadgar talar om vem som ska utse och vem som ska vara firmatecknare/företrädare samt om de är behöriga ”Var för sig” eller ”Två i förening”, så ska beslutet om företrädare följa stadgarnas bestämmelser.
För att underlätta beslutet för er som förening har vi tagit fram en mall som omfattar nödvändiga formalia. Mallen finns både i form av en text som kan kopieras in i ett protokoll och kompletteras, samt i form av ett exempel på styrelseprotokoll. Välj det alternativ som passar er bäst.
Om föreningen väljer att inte använda vår formulering i sin helhet kan det innebära att vi behöver tolka beslutet och att vi eventuellt inte har möjlighet att behandla ditt ärende.
Ändra uppgifter
När föreningen blivit kund i banken sker begäran om ändringar ske via internetbanken, där föreningens senast aktuella protokoll ska bifogas.