En röd tråd i julmässans och de unga entreprenörernas affärsidéer är återbruk och hållbarhet.

Flertalet produkter är gjorda av återbrukad material som blivit till nya kreativa idéer. Vad sägs om armband av jeanstyg med nitar, doftljus där själva julhållaren har ett förflutet som vinflaska och innehållet är stearinljusstumpar från Roslagens kyrkor som smälts ner.

Flera företag har också tagit reda på naturens skafferi och förvandlat till god must i ett flertal smaker, honung och bivaxförvaring.

Alla utställande företag var med om att tävla i tre olika kategorier; Bästa säljteam, Bästa vara/tjänst och Bästa exponering.

Vinnare i de olika kategorierna blev:

  • Bästa säljteam: Huvudverk UF


”Med huvudbonad, engagemang och bra samspel belyses ett växande problem i ett säljande koncept.”

  • Bästa vara/tjänst: Amea Bars


"Den är snygg, den ger energi och förmedlar glädje!"

  • Snygg för att den har en paketering i världsklass
  • Energi förmedlas såväl i produkten som i företaget
  • Glädje i julens smaker och jordgubbar ”som alltid är gott”, vilket visar sig i fantastiska försäljningssiffrorBästa vara/tjänst:
  • Bästa exponering: Beefriendly UF

”En monter där besökaren möts av värme. Där produkten presenteras av säljare som samspelar med varandra. Montern har tydlig koppling till produkten och binds ihop av den gula färgen.”

Den jury som hade det tuffa uppdraget att utse vinnare bland de 26 deltagande företagen var:

  • Johnny Pettersson
  • Carin Jenninger
  • Kurt Pettersson
  • Katarina Björk
  • Tomas Johansson
  • Fanny Wennman

Stort grattis till vinnarna och starkt kämpat alla unga entreprenörer!