UF-läraren Sofie Videfors och Karolina Losell från Roslagens Sparbanks Stiftelser hälsar dagens huvudpersoner - de unga företagarna - välkomna till dagens UF-final.

Juryn, bestående av representanter från kommun och det lokala näringslivet har tagit plats vid ett långbord nedanför scenen.

Det ligger en något nervös stämning i luften - eleverna är spända och vet inte vilka företag som kommer att få komma upp på scenen för att få visa sin presentationsfilm för juryn.

En efter en blir företagen uppkallade på scenen och efter filmvisningen får de svara på några frågor från juryn.

I pausen får vi en liten pratstund med Felicia, Chanelle och Ellie ur företaget Spirit UF (som även består av Linnea och Nicole).

Företaget har sålt tröjor med konsttryck för att uppmärksamma psykisk ohälsa, där en del av försäljningen har gått till föreningen Suicide Zero. Företagets logotype - som tjejerna skapat själva - ska symbolisera känslan av kaos som kan finnas i huvudet när man inte mår bra. 

- Vi är nöjda med vårt UF-år. Vi har fått en bättre inblick i företagandet och även insett att det är mycket mer jobb än man kan tro. Det har varit kul att få prova på de olika rollerna som VD, marknadsföringschef etc, säger tjejerna som tar studenten från Handelsprogrammet om några veckor.

Medan juryn har det tuffa arbetet med att utse vinnare bland alla företagen, får eleverna lyssna på inspirationsföreläsaren Peter Kaufmann som driver Spel&Sånt i Norrtälje sedan 15 år tillbaka. "Ihärdighet gör att man lyckas" är hans medskick till de unga företagarna.

Så är stunden äntligen inne - vinnarna i fyra olika kategorier ska utses.

Årets UF-företag 

Amea Bars UF- som sålt mer än 20 000 egentillverkade bars - tar hem priset som årets UF-företag med följande motivering:

"Årets UF-företag har med både kärlek och engagemang skapat bars av klimatsmarta råvaror. Ni ar etablerat en fin kundkrets för ett fortsatt entreprenörskap!"

Årets bästa muntliga presentation

Priset för årets bästa muntliga presentation går till Huvud Verk UF som sålt mössor med en egen logga som ska uppmärksamma psykisk ohälsa, en del av vinsten skänks också till föreningen Mind.

"Väl komponerad och informativ muntlig presentation med ett gott syfte. I presentationen får man ta del av företagets produkt, ändamål samt framgångsrika resultat."

Årets mest kreativa UF-företag

Mystery Box kammar hem priset som årets mest kreativa UF-företag med sina boxar med begagnade fotbollströjor där själva idén är att man inte vet vilken fotbollströja som man köper (men man kan välja bort tröjor man absolut inte vill ha).

"Årets kreativa företag har lyckats kombinera en cirkulär affärsidé med ett kreativt och roligt försäljningssätt."

Årets mest hållbara UF-företag

Till årets mest hållbara UF-företag utses Roslagsbjörk som säljer ljuslyktor och underlägg tillverkade av björk, som gallrats på en av deltagarnas mark.

"Med solens hjälp växer förutsättningarna för den här affärsidén. Förädlingen av tillgänglig råvara till en vacker slutprodukt motiverar priset till årets mest hållbara UF-företag 2023".

Grattis till samtliga vinnare och ett stort tack till alla unga företagare för ert engagemang under det gångna UF-året!

Tack även till juryn som hade det tuffa uppdraget att utse vinnare bland alla 27 företag:

  • Nils Matsson
  • Marie Jorlin -  Roslagens Sparbank
  • Benjamin Råd Vaher – Näringslivschef
  • Gustav Johansson – Verksamhetschef Rodengymnasiet
  • Helena Eriksson – Ratius
  • Monica Lindroth – Roslagens Sparbanks Stiftelser
  • Peter Tamp – GH Plast
  • Frida Karlsson – Campus Roslagen
  • Amanda Rangemo – In Motion Movements
  • Anna Nöjd – Digitrooper

-- --- -- ---

Finalen arrangerades av Roslagens Sparbanks Stiftelser tillsammans med Rodengymnasiet.