Skaffa först Mobilt SäkerhetsID

Du som vårdnadshavare och ditt barn genomför anslutningen tillsammans:

  1. Barnet börjar med att ladda ner Swedbank Privat-appenoch BankID säkerhetsapp i sin mobil och inväntar sedan steg 5.
  2. Du som vårdnadshavare loggar in i Swedbank Privat-appenoch klickar på "övriga tjänster" och sedan "hantera barns tjänster".
  3. Ange ditt barns personnummer i fältet "Lägg till barn", eller klicka på namnet om det redan visas. Tryck på "Aktivera Mobilt SäkerhetsID" och följ stegen för att godkänna.
  4. Välj "Hämta ID till annan enhet". En QR-kod visas, den ska barnet nu skanna via BankID-appen med sin mobilkamera. 
  5. Barnet startar sin BankID-app och klickar på "Aktivera BankID" för att starta igång kameran på sin mobil. Kameran riktas mot QR-koden som vårdnadshavaren fick i sin enhet.
  6. Barnet väljer sedan ett lösenord. Klart!

Uppgradera SäkerhetsID till Mobilt BankID

Är ditt barn 12 år eller äldre? Då kan barnet uppgradera till att även kunna använda sitt BankID utanför banken, till exempel för vårdtjänster och skola. Det gör ni såhär:

  1. Du som vårdnadshavare loggar in i Swedbank Privat-appen (version 7.28.0 eller senare) och klickar på "övriga tjänster" och sedan "hantera barns tjänster"
  2. Välj det barn som du ska tillåta tjänsten för. Klicka på Läs mer och tillåt och följ stegen för att godkänna.
  3. Nu loggar barnet in i sin app (version 7.28.0 eller senare) och klickar på Övriga tjänster - Mobilt BankID - Beställ Mobilt BankID. När barnet valt en säkerhetskod är det klart!

Skaffa Mobilt BankID på bankkontor

Om barnet eller du som vårdnadshavare inte är kund i banken kan du tillsammans med ditt barn besöka ett kontor för att beställa ett Mobilt BankID till barnet.

Om inte båda vårdnadshavare kan besöka ett kontor samtidigt kan den vårdnadshavare som följer barnet till kontoret skriftligen intyga att en muntlig överenskommelse gjorts mellan vårdnadshavarna att barnet får teckna tjänsten. Intyget fylls i på kontoret. Vi sparar det skriftliga intyget som underlag och tecknar tjänsten åt barnet.

Vid tecknande av Mobilt BankID behöver ditt barn ha med sig:

  • Nationellt ID-kort, EU-Pass eller annan legitimation som är fullgod och giltig. 
  • Den mobila enhet där Mobilt BankID ska finnas samt BankID-appen nedladdad.