Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S
Det berömda pariserhjulet Pratern

Sammanfattning på årets Seniorresa till Wien

Fredagen den 23 september klockan 06.30 2011, samlades 50 av bankens seniorkunder tillsammans med Charlotte Sköldborg och Roger Bäckman från banken och Eva Karlsson från Norrtälje Resebyrå, för att åka till Wienervalsens & Wienerschnitzelns hemstad Wien.

Hela gänget är uppsluppna och spända på resan och vad den har och bjuda på, man märker redan på bussen ut till Arlanda att alla har sina egna små fantasier om vad resan har att erbjuda.

Vissa pratar om att det ska bli härligt att se de vackra slotten, andra pratar om att det ska bli intressant att se de vackra vita hästarna på Spanska ridskolan och vissa säger att det är trevligt att ” få träffas igen”, att de har sett fram emot denna resa sedan de kom hem från bankens resa till Prag förra året. Nerresan till Wien går helt enligt tidtabell och alla känner sig ”hungriga” på vad Wien har att erbjuda.

Svensk guide på hela resan

På flygplatsen så möter vår jätteduktiga guide Andrea upp oss.

Det första som står på programmet är en utflykt till underbart vackra Schönbrunn. Detta sommarslott som Karl VI gav till sin dotter Maria Teresia i slutet på 1600 talet. I detta slott höll dessutom Mozart sin första konsert (endast 5 år gammal).

Seniorresa 2011 Wien

Dag 2 lördagen den 24 september så åker vi till ett annat av Wiens ”måsten” Spanska Ridskolan. Här får vi se och uppleva morgonträningen för de kända Lipizzanerhästarna.

Eftersom det är morgonträning så får vi inte se de kända sprången Levad, Courbette eller Kapriol, men det vi får se räcker nog för oss alla och se dessa fyrbenta vackra djur.
När vi sett på dessa väldresserade hästar så ger vi oss ut på en av guiden vallad promenad i Wien som avslutas med en klassiker och ännu ett ”måste” i Wien.

Seniorresa 2011 Wien

En Wienersnitsel och det är inte vilken schnitzel som helst, den är större än när vi beställer våra pizzor här hemma och underbart god. Till middagen så åker vi buss till en vingård i området Grinzing som ligger 30 minuter från hotellet. Här möter ägaren Dr. Muller-Schmidt upp och lottsar oss genom en vinprovning och sedan en härlig buffé.

En söndag med termalbad och wienerkonsert

Söndag morgon gör vi ett besök i kurorten Baden, en stad cirka 30 km från Wien och som är känt för fina romerska termalbad, vackra parker och mysiga caféer. Återresan går genom vindistriktet Gumpoldhirchens böljande vinodlingar.

Seniorresa 2011 Wien

Kvällsaktiviteten är enligt de flesta resans höjdpunkt och nästa ” måsten” i Wien. En Wienerkonsert med Strauss och Mozart. Vi åker till konsertsalen tillika renässansslottet Kursalon från år 1857 där Banken bjuder på ett glas champagne innan det är dags för en middag i det vackra slottet. Jag tror att de flesta av oss har sett Nyårskonserten från Wien och man kände verkligen igen de flesta stycken som spelades under kvällen.

Givetvis så kom både An der schönen blauen Donau och Radetzkymarschen under denna underbart vackra konsert.

Måndagen som är vår sista dag i Wien starar med lite fri egen tid till shopping, vila eller egna utflykter. Vid lunch så kommer vår guide och vår buss och hämtar oss, för att åka till det sista av våra ”måsten” här i Wien, att åka till det berömda pariserhjulet Pratern. Och här har vi bokat 3 stycken s.k. vagnar i hjulet. Där bjuder vi på lite snittar och mousserad vin.

Seniorresa 2011 Wien

Klockan 17.25 går nu flyget hem till Arlanda med ett gäng mycket nöjda kunder, alla känner sig belåtna och tycker att resan varit kanonbra och att Wien var en jättevacker stad. Under bussresan tillbaka till Rimbo och Norrtälje så pratas det i bussen om var vi ska åka nästa gång.