Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Seniorresa till Prag 2010

Efter Budapest 2008, Warszawa 2009, så var det äntligen dags för årets seniorresa, 37 stycken glada seniorer, Sussi Läkk Hesselius från Norrtälje Resebyrå och Marie Brottman och Roger Bäckman från Sparbanken tog fart mot Polens huvudstad.

Resan startade tidigt på morgongen fredagen den 24 september på Norrtälje taxistation. När alla hade kommit ombord på bussen så hälsade Banken och Resebyrån, alla välkommen till denna kundträff. Vi hade sett till att alla deltagare hade en lite ”eventpåse” på sin stol och i den så fanns det också en liten frukost.

När vi kommer fram till flygplatsen i Prag efter en kort och behaglig resa med det tjeckiska flygbolaget, Czech-Airlines, så var det dags för resans första utflykt, en tre timmars solig och härlig båttur på floden Moldau. På denna båttur fick vi första gången bekanta om med det tjeckiska köket, denna gång i form av en mycket god och smakfull buffé. Vi passerar bland annat under den mest berömda bron i Prag, Karlsbron.

Bro i Prag

Hotellet i PragEfter att vi sen checkat in på vårt boende centrala stan, det 5 stjärniga Hotellet Esplanad, så hade vi lite behövlig vila och återhämtning. Då tog många tillfället att utforska kvarteren runt hotellet. Middagen intog vi på restaurang JB Club, en genuin restaurang inrymd i ett hus där den tjeckiska operadivan Ema Destinova föddes.

Lördagen den 25 september

Full av ny energi så åker hela sällskapet ut på den tjeckiska landsbygden för att besöka kristallfabriken Ruckl i Nizbor, cirka 40 km från Prag. Här får vi se hur de tillverkar kristall. Efter lite shopping i fabrikens shop så tog vi bussen till nästa utflyktsmål, och det var borgen Krivoklat ( vi stannade efter vägen och åt lunch på restaurang Nad Hradem)

Kristalltillverkning i Prag

När vi sen kommer till medeltidsborgen Krivoklats, vars historia går tillbaka till 1100-talet, så får vi här både se tortyrkammaren, en samling konst och ett vackert kapell.
Borgen var från början en jakthytta (här kan man prata om en ”liten” hytta för jakt!) men på 1200-talet byggde kung Vaclav I om den till en stenborg.

Slott i Prag

Efter dagens spännande upplevelser så var det skönt med en liten promenad till kvällens middag på restaurang U Krkavcu som ligger i Gamla stan.

Då var det söndag den 26 september

Och väckning med frukost klockan 08.00.Nu börjar det kännas i benen att man turistar i en huvudstad, en hel del promenerande, men alla i gruppen är på ett kanonhumör och ser fram emot dagens äventyr.

Idag är det dags för en tur till borgsområdet. Vi tar oss dit i en egen chartrad veteranspårvagn, under denna tur och under dragspelsmusik blir vi serverad ett glas mousserad vin. Vi anländer på översidan av den stora borgen. Sen är det dags för en sightseening till fots genom borgområdet.

Mousserande vin på spårvagn

Vi tar oss genom det stora och vackra borgområdet för att komma fram till dagens lunch som vi äter alldeles vid sidan om Karlsbron.

Kvällens middag äter vi på restaurang Koliba U Pastyrky som är en genuin tjeckisk restaurang med musik och dansunderhållning. Efter denna middag är alla så nöjda och belåtna och vi tar bussen tillbaka till hotellet.

Läcker mat i Prag

Måndagen den 27 september

Kyrka i gamla stan i PragHär är det fria aktiviteter som gäller. Många är ute och flanerar, andra tar det lugnt på hotellet och vissa är ute och shoppar på de olika trevliga shoppingområden i stan.
Klockan 12.20 så var det sen dags för transferen ut till flygplatsen.

Resan hem förflyter felfritt och vi är hemma i Norrtälje vid 18 tiden. Alla välmående och nöjda, förhoppningsvis upprymda med trevliga minnen från vår Pragresa med Roslagens Sparbank.