Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Seniorresan till Budapest 4-7 maj

Söndagen den 4 maj klockan 07:00 avgick Roslagens Sparbanks första Seniorresa mot Budapest.

Tillsammans med 43 stycken morgonpigga seniorer och Eva Karlsson från Norrtelje Resebyrå åkte vi mot Arlanda med stora förväntningar. Sparbanken bjöd på fralla och juice på bussen. Vi delade också ut en regnponcho med meningen att om alla hade med sig ponchon skulle vi slippa regnet, något vi nästan lyckades med!

Flygresan gick utan problem och i Budapest möttes vi upp av Kata, vår ungersk- och svensktalande guide. Resan startade direkt med sightseeing i Gamla Stan och en utsökt lunch. På eftermiddagen checkade vi in på det fyrstjärniga hotellet Mercure Korona. På kvällen tog vi tunnelbanan till en ungersk traditionell restaurang och avnjöt en trerätters middag. Vår guide Kata var med oss under hela dagarna och hon bjöd på många historier om Budapest och dess historia. Dessutom introducerade hon oss för det ungerska språket som inte var helt enkelt. Tack heter till exempel Köszönöm, då kanske ni förstår hur svårt det kan bli!?

Vinprovning

Den andra dagen tog vi bussen till konstnärsbyn Szentendre för att bland annat köpa ungerskt hantverk. Efter en stunds sightseeing fick vi lunch med vinprovning och fick även besöka ett museum med ungerska viner. På väg mot bussen möttes vi av regnet och vi fick användning av våra regnponchos. Men det var också det enda regnet på hela resan! Eftermiddagen spenderades på egen hand, många besökte den mer hundraåriga saluhallen eller vandrade längs gågatan. Middagen åt vi på en modern restaurang vid namn Buena Vista.

Seniorresa 08 cafe. Foto: Olle och Viveka

Hästuppvisning och en flodtur på Donau

På tisdagen var det dags för en resa ut på den ungerska landsbygden och till byn Tanyacsarda. På gården välkomnades vi med ungerskt brännvin och inhemskt saltat bröd för att sedan bli bjudna på en åktur med häst och vagn. Väl tillbaka såg vi en fenomenal uppvisning av ungersk hästtradition och sedan fick vi besöka stallen och alla djur. Innan hemfärden fick vi en trerätters lunch ackompanjerade av levande musik. Väl tillbaka i Budapest tog vi en båttur längs Donau för att få se ännu mer av staden.

Seniorresa 08 fiol

Kvällens restaurang blev något minnas. Restaurang Karpatia öppnade i slutet av förra sekelskiftet och tillhör idag Budapests med traditionella restauranger. Karpatia är möblerat och dekorerat i stilen av ungersk renässans och musikerna underhöll oss med vacker musik. Maten var av hög kvalité liksom vinet vi bjöds på. Trötta, mätta och mycket nöjda återvände vi till hotellet för en sista natt i Budapest.

Adjö till Budapest

På onsdagsmorgonen checkade vi ut ifrån hotellet och hade sedan egen tid fram till klockan 15:00 när bussen skulle köra oss till flygplatsen. Några valde att bada på det berömda Gellertbadet medan andra strövade runt i staden och njöt av solskenet. Budapest är även känt för sina gamla caféer med enorma bakverk och några av oss tog tillfället i akt att avsluta vår resa med en delikatess eller två! Sedan tog av adjö av Budapest med ett "Viszontlátásra" (Adjö, på återseende på ungerska)

Från Roslagens Sparbank var Angelica Henriksson och Maria Bruce med på resan. Vi vill passa på att tacka alla som reste med oss på denna underbara resa och hoppas vi hoppas och tror att ni hade lika kul som vi! Köszönöm!

/Angelica Henriksson, Senioransvarig & Maria Bruce, Försäkringsrådgivare

Seniorresa 08 gruppbild

Seniorerbjudanden

Vi har tagit fram ett antal seniorerbjudanden för att underlätta för dig. Bland annat kan vi erbjuda dig ett seniorlån och specialrådgivning.