Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Sparbankens Seniorresa 2016 - Berlin

Årets bankresa, som är den nionde i ordningen, tog oss till Berlin. Denna huvudstad som har så mycket historia att berätta, berömda museer, vackra parker och bra shopping. Sparbankens seniorresa detta år var så populär att vi fick möjligheten att göra två resor med våra härliga kunder (25-29 september & 9-13 oktober )

DAG 1
AirBerlin AB8003 flyger bekvämt & snabbt (drygt 1 timme) ner oss till Berlin där vår underbara svensktalande guide Boel möter oss vid flygplatsen. Vi tar en egen chartrad buss till vårt jättetrevliga Hotel Henri. Hotellet ligger givetvis i hjärtat av Berlin-West, nära shoppinggatan Kurfürstendamm.

Seniorresan 2016 Berlin

Efter att vi ätit en god och välbehövlig lunch alldeles i närheten av hotellet så var det en fri eftermiddag, där vi kunde bekanta oss med omgivningen runt hotellet. Middag denna kväll åt vi på hotellets restaurang Grand Cru, en väl tilltagen buffé med god dryck till.

DAG 2
Efter en otroligt god och vällagad frukost är det Äntligen dags för sightseeing i Berlin. Många av oss har säkert sett fram emot denna upplevelse, att få uppleva denna stad lite närmare.
Sightseeingen innehöll det mesta av alla klassiska monumenten och byggnaderna i Berlin, både på gamla östsidan och på gamla västsidan.

Seniorresan 2016 Berlin

Riksdagshuset tittade vi till, på Branderburger Thor gjorde vi ett stopp, vid Förintelsemonumentet (med dess 2711 betongpelare) gjorde vi också ett stopp med bussen, givetvis stannade vi och fick både känna och lära känna historien om den hemska Berlinmuren.

Vi avslutade denna spännande sightseeing med lunch och sen egen promenad till hotellet.

Eftermiddagen var fri för egna äventyr.

Middagen var också en av resans höjdpunkter – Middag uppe i det 368 meter höga berömda TV-tornet. Där uppe får vi en otrolig utsikt över hela Berlin, det är ju så bra att restaurangen snurrar hela tiden så man inte missar någon vy.

DAG 3
Så var det dags för vår heldagsutflykt, denna bar av till Potsdam, tidigare residensstad i Preussen. Vi får en guidad visning av slottet Cecilienhof där Potsdamerkonferensen hölls 1945 mellan Churchill, Truman och Stalin.

Seniorresan 2016 Berlin

Lunchen intogs på ett mikrobryggeri i direkt anslutning till slottet, i lunchen ingår också ölprovning.
Efter lunchen så fick vi uppleva den vackra staden Potsdam, men också Fredrik den storas otroligt vackra sommarslott Sanssouci från 1700 talet.

DAG 4
Nu är det dags att se Berlin från floden Spree. Vi gör en flodkryssning på 3,5 timme. Under dessa timmar får vi se många av Berlins sevärdheter från en annan sida. Vi äter också en god lax till lunch under vår kryssning.

Seniorresan 2016 Berlin

Eftermiddagen spenderar vi på egen hand (här var det flera som besökte närliggande museer, några var ute och shoppade och andra satt och njöt på ett café )
Avskedsmiddagen på denna resa var på varietéteatern Chamäleon, där vi ser den otroliga föreställningen ”Underart” av den Svenska gruppen Cirkus Cirkör.
Här får vi se så mycket spännande, vackert och roliga framträdande (showen avslutades med att ensemblen ställer sig på huvudet i var sin vattenskål!!!! )

DAG 5
Här är det egen tid fram till bussen kommer och hämtar oss vid hotellet på eftermiddagen.
Snabb & smidig hemresa och vi landar hemma i Roslagen vid 20.00.

Seniorresan 2016 Berlin

Det är verkligen så underbart att vi som bank har möjlighet att göra dessa resor med alla våra härliga kunder. Denna resa gjorde vi tillsammans med cirka 70 glada resenärer.
Som vanligt så är vi redan inne och planerar 2017 års Seniorresa.

Den 25 januari kommer vi att ha informationsträff om 2017 års seniorresa. Håll utsikt på bankens hemsida eller i Norrtelje Tidning den 5 januari för att anmäla er till denna kväll, för Ni vill väl följa med Banken till ……..

/Roger Bäckman

Tidigare resor

Läs mer om våra tidigare seniorresor: