Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S
Roger Bäckman

Sparbankens Seniorresa till Barcelona

Så var den äntligen dags igen, årets Sparbanksresa, det är den 8:e resan på lika många år, detta år till den underbara staden Barcelona i Spanska Katalonien. Detta år fick vi ju glädjen att ta med oss extra många härliga resenärer eftersom vi ordnade två resor. Första resan så åkte vi två från banken, Cecilia Annér och Roger Bäckman. Norrtälje Resebyrå skickade med Eva Karlsson och den andra resan så tog Roger med sig Kajsa Hjerten från Norrtälje Resebyrå.

Målet med resorna är att alla ska få möjlighet att följa med oss ut i världen och denna gång var trycket så hårt att vi valde att göra två resor. Sammanlagt på dessa två resor var vi cirka 60 resenärer som tog det morgontidiga flyget ner till värmen. Vi hade en resa med avgång den 3 oktober och en resa som avgick 17 oktober. Båda resorna hade samma program, det enda som skilde de två resorna var att det var lite olika menyer.

Dag 1

Äntligen kom vi ner till solen och värmen, det hade varit regn dagarna innan vi kom ner, men nu när Banken landade så blev det bra väder. Efter en lugn och skön resa ner är det så skönt att ha en trevlig guide som möter upp oss direkt vid ankomsten. Denna gång hade vi Ester och Jonas, våra härliga Guider, som mötte upp oss och såg till att vi kom till vårt hotell. Denna gång bodde vi på ett jättebra och centralt beläget hotell, Hotel HCC Montblanc bara ett stenkast från Plaza Catalunya.

Givetvis bestod vår första lunch av typisk spansk mat, tapas, i alla möjliga former. Efter lunchen hade vi egen tid fram till middagen. Många av oss tog chansen att nosa lite på folklivet runt hotellet, strosade runt i värmen eller tog en Cavá eller en kaffe.

Seniorresa Barcelona Lagad Fisk

Middagsrestaurangen låg i det gotiska kvarteret cirka 700 meter från hotellet, en lugn och skön promenad både dit och hem, sen var det god natt.

Seniorresa Barcelona Restaurang

Dag 2

Pigga vaknar vi och ser fram emot dagens sightseeing i Barcelona. Alla ser otroligt pigga och utvilade ut.

Seniorresa Barcelona Guidning

Denna sightseeing är i det centrala Barcelona. Vi börjar med den mest kända byggnaden i Barcelona, den underbara La Sagrada Familia. Här kliver vi av bussen och tar en promenad fram till byggnaden som vi då får se på nära håll. Den är otroligt vacker, denna byggnad som man trodde aldrig skulle bli färdig, men idag tror man att den kommer bli färdig inom rimlig tid, man tror att den kommer vara färdig runt år 2025.

Seniorresa Barcelona Kyrkfasad

Efter en timmes information och guidning runt denna vackra byggnad hoppar vi på bussen igen och fortsätter vår färd i Barcelona. Vi passerar OS-anläggningen från 1992, ser flera byggnadsverk av den kända arkitekten Gaudi innan vi tar ett fikastopp uppe på utsiktsplatsen Mirador del Alcalde där vi har en otroligt fin utsikt över hela Barcelona och hela det gigantiska hamnområdet. Vi avslutar denna trevliga rundtur nere i hamnen för en god lunch.

Sen är det valfritt att promenera upp genom staden på den kända huvudgatan La Rambla eller ta bussen tillbaka till hotellet. Middagen som består av anka eller lax äter vi uppe på den ”fina gatan” Passeig de Grácia.

Dag 3

Idag var vi ännu piggare för nu visste vi att vi skulle ut till en ekologisk vingård och där på prova på deras cavá, viner och olivolja. Efter cirka en timme är vi framme vid den lilla vingården Pares Balta som producerar både viner och olivolja. Vi får prova 3 viner, 1 cavá och en olivolja. Vi var inte helt överens om vad som var godast, men vi var överens om att alla var goda.

Seniorresa Barcelona Lagrat vin

Glada i hågen hoppar vi in i bussen igen, nu var det dags att ta sig ut till kusten igen och till den lilla fiskebyn Sitges. En underbar liten by som lever upp på sommaren dit många turister vallfärdar från hela världen. Här intar vi lunchen på en mysig liten fiskerestaurang i hamnen och det serveras en massa härliga och goda tapas till förrätt och en jättegod paella med skaldjur till huvudrätt. Vi är tillbaka på hotellet sent på eftermiddagen lagom för en liten tupplur innan middagen.

Dag 4

Nu är det dags att ta på sig ett par bra och sköna skor, för nu ska vi ut och vandra i vimlet i Barcelona. Nu står det 4 timmars gående rundtur i staden, en rundtur dit det inte går att ta sig med buss. Vi passerar katedraler, Picasso-museet, kyrkor och massa vackra byggnader. Vi tar ett kort stopp vid den kända matmarknaden vid Las Rambla. Sen lunch och fria aktiviteter under eftermiddagen.

Seniorresa Barcelona Kyrka

Seniorresa Barcelona Fiskdisk

Sen kanske det är dags för mångas höjdpunkt, en eldig flamencoshow. Efter en riktigt god buffé var det en sprakande och fartig flamencoshow där dansarna verkligen gav allt både dans och känslomässiga upplevelser, denna gång fick jag inte någon möjlighet att prova på denna dans (och jag är glad för det!!) Efter denna show och dagens långa promenad´var vi nog många som var otroligt trötta och nöjda med denna härliga dag.

Seniorresa Barcelona Fontän

Dag 5

Här har vi en fri dag för alla. Vissa åkte linbana över Barcelona, andra åkte sightseeingbuss genom staden, en del passade på att shoppa i staden och andra tog det lugnt och satt på något kafé och njöt av staden.

Seniorresa Barcelona Fasad

När klockan närmar sig 01.00 är vi tillbaka till Roslagen med en massa härliga och roliga minnen, många har med sig något gott att dricka eller äta, men framför allt så tror jag att alla har med sig en känsla att man haft trevligt och träffat både nya och gamla vänner.

Seniorresa Barcelona Gruppdans

Efter den utvärdering som gjordes är vi nu inne och planerar för 2016 års Bankresa med Roslagens Sparbank. Vi planerar en informationsträff i slutet på januari så håll ögonen öppna på bankens hemsida och i Norrtelje Tidning så kommer vi att meddela när denna träff blir. Hoppas Du som läser detta, vill vara en av de resenärer som följer med till…..

Tidigare resor

Läs mer om våra tidigare seniorresor: