Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Sparbankens Seniorresa 2017 -Paris

Så var det 10 årsjubileum för våra Sparbanksresor och denna jubileumsresa gick då till Paris – romantikens och alla broars huvudstad. Här finns så många kända landmärken som Eiffeltornet, Triumfbågen och Louvren. Sparbankens seniorresa detta år var så populär att vi fick möjligheten att göra två resor med våra härliga seniorer. Här kan du läsa en sammanfattning av resorna.

Dag 1

Resan startade tidigt i ottan från Roslagen, redan klockan 04.30 så fyllde vi upp bussen vid Norrtälje busstation och styrde mot Arlanda och vårt flyg som skulle ta oss till Paris klockan 07.35.

Väl nere i Paris så kommer våra underbara svensktalande guider och möter oss på flygplatsen. På den första resan kunde vi ta bussen direkt in till hotellet och på resa två fick vi ta bussen till närmaste tunnelbana för att sedan ta oss till Paris.

Seniorresan 2017 Paris

När vi satt på bussen mot Paris så gjorde vi en ordentlig sightseeing runt i Paris, denna sightseeing gjorde andra gänget dag 2. Här fick vi bekanta oss med Triumfbågen, Louveren, Eiffeltornet, vi åkte både längst Seine och på den häftiga och kända Champs Elysée.

Det andra gänget fick så istället ta tunnelbanan ända upp till Montmartre och Sacré Coeur. Ett besök i denna underbart vackra katedral med en vidunderlig utsikt över Paris är ju ett måste när man besöker Paris.

Detta andra gäng fick sedan den unika möjligheten att få en vinprovning på den enda lilla vingården som finns inne i Paris, belägen 100 meter från Sacré Coeur (vingården är normalt sett inte öppen för allmänheten).

Fram emot eftermiddagen checkade vi in på ett otroligt bra hotell uppe i Montmartre, Hotel Mercure, ett fyrstjärnigt hotell.

Dag 2

Dag två var en liten omvänd ordning för grupperna med Sightseeingen och Sacré Coeur. För grupp ett blev det vinprovning nere i en häftig källare alldeles bredvid Louvren.

Seniorresan 2017 Paris

På eftermiddagen hade grupperna egen tid så man kunde strosa runt i Paris, shoppa eller sitta på ett härligt café och dricka något gott.

Dag 3

Dag 3 bär det av ner till floden Seine och en jättevacker flodkryssning med en trerätters lunch. Man flyter fram på denna vackra flod och ser den ena sevärdheten efter den andra. När vi avslutat denna kryssning så väljer några att åka upp i Eiffeltornet, några stannar på Champs Elysée, några stannar och shoppar efter vägen och några åker tillbaka till hotellet.

Seniorresan 2017 Paris

Jag tror att alla sett fram emot kvällens aktivitet som en av de mest spännande på denna resa, nu är det dags att gå på Showernas show, dags att gå på Moulin Rouge. Denna show har vi nog alla hört talas om, men kanske inte så många varit på. Jag kan då säga att det motsvarande alla förväntningar som vi hade och ännu lite till. Vi har nog aldrig sett så många plymer och paljetter och akrobater, allt i verklig världsklass.

Dag 4

Dag 4 är en fri dag för alla innan bussen tar oss ut till Paris flygplats klockan 16.30

Seniorresan 2017 Paris

Denna dag så vet jag att det både blev Mona Lisa, Notre Dame, Eiffeltornet, shopping och andra spännande museer.

Efter en lugn och skön hemresa med flyget så var vi åter i Roslagen fram emot midnatt.

Väl hemma så känner jag att vi alla kan vara nöjda och glada med att få uppleva denna underbara stad med all god mat och alla sevärdheter. Men framför allt den härliga gemenskap som vi åter igen har på dessa resor.

Seniorresan 2017 Paris

Planeringen är redan igång för 2018 års Sparbanksresa, vi kommer att ha Informationsträff den 24 januari, håll utkik i Norrtelje Tidning och på bankens hemsida för att anmäla er till denna träff.

Hälsningar

Roger Bäckman

Tidigare resor

Läs mer om våra tidigare seniorresor: