Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S
Kortbetalning online

Betalningar till utlandet

Via banken kan du skicka pengar till mottagare världen över. Du kan göra betalningen i internetbanken, på bankkontor eller via telefonbanken personlig service. - Enklast och billigast är det att betala i internetbanken . - Snabbast och säkrast är det att betala direkt till mottagarens konto i den utländska banken.

Betala direkt till konto

Det är alltid säkrast att betala direkt till mottagarens konto. För att göra en kontobetalning behöver du korrekta uppgifter om mottagarens bank- och kontonummer, dvs:
- Namn, adress och land till vilket betalningen ska skickas till
- Betalningsmottagarens kontonummer i den mottagande banken (anges ofta som IBAN)
- Betalningsmottagarens BIC/Nationellt

Saknar du fullständiga uppgifter ska du kontakta din mottagare för att få korrekta uppgifter.

I Landinformation kan se vilka länder du kan betala till, i vilken valuta du kan betala och vilka uppgifter som ska finnas med i betalningen till ett visst land.

Betalningstyper

Beroende på vart du ska skicka betalningen och i vilken valuta finns det olika typer av betalningar. Du behöver vanligtvis inte tänka på det , när du gör betalningen i internetbanken får du automatiskt ett förslag på betalningstyp utifrån dina registrade uppgifter. Betalningstyperna är:
- Europabetalning
- Internationell betalning
- Swedbankbetalning

Att betala i Internetbanken

I internetbanken kan du enkelt och smidigt göra din betalning när det passar dig bäst. Att betala till utlandet i internetbanken är också det billigaste sättet. Du anger mottagare, belopp, valuta och förfallodag och utifrån dina registrerade uppgifter får du ett förslag på den mest förmånliga betalningstypen.

Du kan registrera en betalning upp till 12 månader innan betalningsdagen, banken bevakar att betalningen utförs på rätt dag. Mottagarregistret förenklar också dina betalningar om du har återkommande betalningar till samma mottagare.

Att betala via Bankkontor eller Telefonbanken

På bankkontoret och hos telefonbanken personlig service kan du göra Europabetalning och Internationell betalning, men det kostar lite mer än i internetbanken.

Även när du betalar via kontor är det alltid bäst att betala dirket till mottagarens konto. Det finns även möjlighet att betala med check, men det är inget vi rekommenderar, att betala med check är dyrare, tar längre tid och dessutom måste man alltid beakta risken för förfalskning. 

Så här skaffar du tjänsten

Internationell betalning ingår i Internetbanken basutbud – internetbanken kan du skaffa på bankkontoret eller om du redan är kund kan du ringa personlig service eller beställa tjänsten via länken till vänster.

Vill du göra en enstaka betalning till utlandet kan du besöka ett bankkontor eller ringa telefonbanken personlig service, 0176-770 00, där du loggar in med din personliga kod. 

Viktigt att veta när du ska betala till utlandet

Uppgifter om mottagarens bank- och kontonummer

Det är viktigt att du har rätt uppgifter till mottagarens kontonummer och bank. Om din betalning innehåller felaktigheter finns risken att betalningen inte kommer fram eller hamnar fel. I dessa fall måste betalningen reklameras och kostnaden för reklamationen får du som betalare stå för.

När får mottagaren pengarna?

Hur lång tid en betalning till utlandet tar beror dels på betalningstypen men också på hur väl fungerande rutiner mottagarlandet och mottagarbanken har. En Europabetalning får högst ta 6 bankdagar. 

Ska du betala i SEK eller utländsk valuta?

Mottagaren vill oftast ha betalningen i utländsk valuta och då är det bäst att skicka betalningen i den utländska valutan. Eftersom SEK är en liten valuta det är oftast dyrare att göra växlingen i utlandet. Har du ett valutakonto kan du använda det.

Mottagarbankens kostnader

Vår rekommendation är att du står för dina bankkostnader och din mottagare ska stå för sina bankkostnader, dvs du ska alltid välja att mottagarbankens kostnader ska betalas av mottagaren. Detta är ett krav för att betalningen ska uppfylla reglerna för Europabetalning.

Betalningsanmälan

Vid betalning till utlandet som överskrider 150 000 SEK måste en betalningsanmälan lämnas till Skatteverket. Det sker automatiskt oavsett om du betalar via kontor, telefonbank eller internetbanken.
 

Stäng Skriv ut