Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Förväntan och kreativitet när årets Draknäste avgjordes

Draknästet oktober 2018 Karolina Losell från Roslagens Sparbanks Stiftelser och UF-lärarna Sofie Videfors och Lena Jonsson hälsar alla välkomna.
2018-10-24

Tisdagen den 23 oktober avgjordes 2018 års Draknäste i Rodengymnasiets aula. Ett tjugotal nervösa men taggade UF-företag presenterade sina företag inför publik och en jury som bedömde UF-företagen i fyra kategorier; bästa affärsplan, bästa affärsidé, bästa logotyp samt bästa muntliga presentation. Dagen avslutades med en prisutdelning.

Det är nervös stämning i luften strax innan 2018 års Draknäste drar igång. Förväntansfulla UF-företagare sitter i klungor utanför aulan och väntar på att bli insläppta. Snart ska de bedömas av en jury från det lokala näringslivet och Norrtälje kommun.

Draknästet oktober 2018

Juryn består av:

  • Nils Matsson – Norrtälje kommun
  • Marcus Iliev – Norrtälje kommun
  • Jan-Erick Svecke – Roslagens Sparbanks Stiftelser
  • My Magnusson – Hallonsoda
  • Tomas Johansson – Norrtälje Handelsstad
  • Peter Kauffman – Spel & Sånt
  • Lena Norrman – NyföretagarCentrum
  • Anna Nöjd – Property People AB
  • Eva Wetterstrand – Norrtälje kommun

Draknästet arrangeras av Roslagens Sparbanks Stiftelser i samarbete med Ung Företagsamhet Stockholmsregionen, Norrtälje Kommun och Rodengymnasiets engagerade UF-lärare. Elever från ekonomi- och handelsprogrammet på Rodengymnasiet samt elever från Norrtälje Teknik och naturbruksgymnasium har inför dagen skickat in sina egenskrivna affärsplaner som juryn i förväg fått läsa.

Draknästet oktober 2018

- Det är andra året vi arrangerar Draknästet här i Norrtälje och alla UF-företag har varit så duktiga! För Roslagens Sparbanks Stiftelser är Ung Företagsamhet jätteviktigt och det är jätteroligt för oss att få vara med och stötta. Det är något vi vill fortsätta med, säger Karolina Losell från Roslagens Sparbanks Stiftelser.

Många kreativa idéer

Affärsidéerna var spridda och spände över en rad branscher; allt från föreläsningar för skolungdomar om den nya samtyckeslagen till smarta produkter som underlättar vardagslivet. Easy 2 live UF säljer en rad produkter som underlättar just din vardag.

Draknästet oktober 2018

- Det är första gången vi står inför så många människor. Det var nervöst men känns jättebra nu efteråt. Vi var lika nervösa som peppade! Berättar Emma i Easy 2 live UF. Att skriva affärsplanen och förbereda presentationen inför idag har varit den största utmaningen hittills.

- Det var klurigt att få ihop allt i tid. Men vi är glada att det funkade, det har varit väldigt roligt att få se alla andras presentationer också, berättar de.

När alla UF-företag en efter en hållit sina presentationer var det dags för mingel och fika. Och framförallt; dags för juryn att överlägga.

Draknästet oktober 2018
När alla UF-företag en efter en hållit sina presentationer var det dags för mingel och fika. Och framförallt; dags för juryn att överlägga.

Petra Westring från UF Stockholm var också på plats och berättade om alla fördelar med att driva UF-företag.

- Har du drivit UF-företag är du i högre uträckning i arbete, har högre medellön och blir i större utsträckning chef, berättar hon från scen.

Vikten av näringslivshistoria

Draknästet oktober 2018

Medan UF-företagarna nervöst väntade på resultatet från juryn fick de lyssna till en inspirationsföreläsning av Anahi Davila från Centrum för näringslivshistoria. Anahi pratade om vikten av historia och hur mycket det finns att lära om dagens företag genom att blicka bakåt.

- Att alltid fråga kunden och våga testa sin idé flera gånger för att få till den bästa versionen är två av de saker ni som UF-företagare kan lära av historien, säger Anahi. Och tänk på att själva idéen bara är cirka tre procent, resten ligger i att våga och kunna förverkliga den!

Prisutdelning

Efter en tuff överläggning var juryn äntligen tillbaka i aulan och redo att avslöja vilka som kammat hem pris i de fyra olika kategorierna. En av de stora vinnarna är Elephant UF som säljer egendesignade t-shirts med ett elefanttryck. För varje såld produkt skänker de en del av vinsten till WWF och sin egenstartade insamling för att rädda Afrikas utrotningshotade elefanter. Alla vinnare fick varsitt diplom och de som tog hem första pris mottog dessutom en maffig pokal. I kategorin Bästa Affärsplan vann ett UF-företag från varje klass och dessa kommer att representera Rodengymnasiet i samma tävling under den stora UF-mässan i Stockholm i mars.

Draknästet oktober 2018
Samtliga pristagare samlade på scen.

Vinnare i samtliga kategorier

Bästa muntlig presentation
1. Elephant UF: En levande, proffsig, enhetlig presentation som fick oss att lyssna med stora öron.
2. Care for Others UF: Trevlig och delaktig presentation där alla brydde sig om andra.
3. ReBuy UF: Stark, slagkraftig och inövad presentation, med ett tydligt budskap: Second hand is the best hand.

Bästa Logotyp
1. Keep me UF: Tydlig logga, som beskriver produktens funktion: Att lösa virrpannans vardagsproblem.
2. Perfect Lid UF: En logga som lockar såväl amatör som kock att köpa ett smartare lock.
3. Snack Hat UF: En logga som ger inspiration till lek och skratt: Ät chips med en fingertopshatt.

Bästa affärsidé
1. Tre kantareller UF: Unik, lokal och naturlig affärsidé, som ger goda resultat.
2. Snack Hat UF: Upplyste Drakarna om ett problem vi inte visste existerade.
3. Sleep Tight UF: En affärsidé som verkligen piggar upp: löser en del av nattens problem.

Bästa affärsplan (en vinnare från varje klass)
Easy 2 Live UF: Tydlig, klar och täcker ett stort utbud.
Keep Me UF: Lättläst, bra grafik: ett genomarbetat koncept hela vägen.
Elephant UF: Välgenomtänkt, lättläst och snygg - engagerar och informerar.
TAR Events UF: Klassisk affärsplan med bra innehåll.

Stäng Skriv ut