Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S
Draknästet oktober 2017
Spännande när vinnarna ska presenteras

Unga entreprenörer med högt flygande planer

2017-10-25

Det fanns gott om kreativa idéer när gymnasieelever drog i gång sitt år som unga företagare under premiären av Draknästet en kall dag i oktober. Och det var några unga entreprenörer med högt flygande planer som tog hem många priser denna dag som initierats av Roslagens Sparbanks stiftelser, lärarna på Ekonomiprogrammet och Handels- och administrationsprogrammet samt Norrtälje kommun.

Det råder febril aktivitet i Rodengymnasiets aula minuterna innan Draknästet drar igång. Likt tv-programmet ska de unga företagarna få presentera sina affärsidéer för en jury som består av ett antal ”drakar” som i det här fallet representerar det lokala näringslivet och kommunen. Drakarna ska bedöma företagarnas affärsidé och affärsplan, logotype och presentation.

Draknästet oktober 2017
"Drakarna" i juryn

Juryn består av.

  • My Magnusson, som driver butiken Hallonsoda i Norrtälje.
  • Jan-Erik Svecke, egenföretagare som även är ledamot i Sparbankens styrelse och i sparbankens stiftelse för Forskning och utbildning.
  • Heinz Glöckler, verksamhetschef för gymnasieskola och vuxenutbildning i Norrtälje kommun.
  • Lena Norrman, rådgivare på Nyföretagarcentrum Roslagen.
  • Peter Kauffman, ägare av butiken Spel & Sånt i Norrtälje
  • Marcus Illiev, näringslivsutvecklare på Norrtälje kommun
  • Tomas Johansson, utvecklare i föreningen Norrtälje Handelsstad
  • Anna Nöjd, arbetar med PR och Marknad på Tillväxtmentor Norden AB
  • Nils Matsson. Ordförande Roslagsmentorer, Egenföretagare, Norrtälje Kommunfullmäktiges 1:e vice ordförande (M)

Sorlet i lokalen är högt och man kan nästan känna nervositeten i luften när representanter från lärarna kliver upp på scenen och hälsar alla välkomna.

Kreativa idéer

Sedan är det dags för 14 UF-företag att kliva upp på scenen – en efter en, ackompanjerat av peppande musik, för att presentera sina företag. Här varvas många kreativa idéer - som en tygkasse som syns i mörkret, egendesignade tygmärken att fästa på kläder, en vidareutvecklad påsklämma som går att hälla ur - med tjänster som bilvård och föreläsningar om mobbning för låg-och mellanstadiet.

Draknästet oktober 2017
Be Brave UF vill föreläsa om mobbning

När samtliga UF-företag fått presentera sina affärsidéer drar sig drakarna tillbaka för överläggning medan eleverna får möjlighet att mingla med varandra. På plats fanns Alexander Augustsson och Aylin Dagdelen från UF Stockholm och Malin Lindahl, ungdomssamordnare på Roslagens Sparbank för att svara på frågor från eleverna.

Draknästet oktober 2017
Juryn har ett tufft uppdrag

- Det var så nervöst. Jag minns knappt vad jag sa men det är så otroligt roligt. Vi har så bra lärare. Det känns kul att få prova på att driva eget även om det nog kommer att bli jobbigt säger en av företagarna i Style IT UF entusiastiskt.

Affärsidéer behöver testas i verkligheten

Medan eleverna väntar på juryns beslut får de lyssna på en föreläsning om affärsidéer och entreprenörskap med Ivo Sander som är professor i just entreprenörskap vid Uppsala universitet.

Draknästet oktober 2017
Ivo Sander från Uppsala universitet pratade om affärsidéer

Budskapet han vill skicka med eleverna är att man sällan vet om en affärsidé kommer att fungera utan det gäller att testa. Och sen vet man om det fungerar. Han uppmuntrar även eleverna att inte ta för hårt åt sig av juryns bedömning och hänvisar till att många med framgångsrika företag fått nej – till och med 69 gånger – innan de slagit igenom.

- Så ge inte upp, säger Ivo.

Prisutdelning

När juryn väl är på plats igen får Isabelle Lindström från Roslagens Sparbanks Stiftelser fullt upp att dela ut pokaler till de unga företag som juryn valt ut som pristagare.

Draknästet oktober 2017
Det blev många handtag och famntag under prisutdelningen.


En av de stora vinnarna denna eftermiddag är UF-företaget Indiana Drones, från Norrtälje Teknik- och Naturbruksgymnasium, som erbjuder flygfoto- och filmer från drönare. De vill vända sig till företag som exempelvis mäklare, till privatpersoner som kanske äger ett hus eller mark eller varför inte föreningen som vill få sin fotbollsmatch filmad för att i efterhand analysera spelet och finjustera tekniken därefter.

En av drakarna i juryn, entreprenören Jan-Erik Svecke, skickar med UF-eleverna några visdomsord på vägen ”Ni kommer ha stor nytta av det här UF-året. Jag har själv två söner som gjort detta och jag vet att det ligger mycket jobb bakom men ni får mycket med er i bagaget”

Draknästet oktober 2017
Plats för bildtext / Insert caption here

Och nog är det tur att många har som mål att ha ett så roligt år som möjligt – det lägger en god grund för det kommande UF-året.

Vinnare i samtliga kategorier

Affärsidé
1. Indiana Drones: Högt flygande planer som vi vill se landa.
2. The Safe UF: Säker affärsidé, som vi hoppas inte är stulen.
3. Style it UF: Fashion som låter kläderna tala.

Logotype
1. BeBrave: Cool logga som berör och visar empati, omtanke och kärlek. Lägg till: Det är coolt att vara snäll.
2. Indiana Drones: Moderna drag, som produkten. Futuristisk och stilren.
3. Fresh House: Stilren, med en enkel fräschör.

Muntlig presentation
1. CleanCar: En presentation som visar engagemang, entusiasm och proffsighet - Vi tror på dig!
2. Be Brave: En berörande, säker presentation som framhävde problematiken.
3. Watch out: Dynamisk presentation med rörligt inslag.

Affärsplaner
1. Norrtälje Teknik- och naturbruksgymnasium.-  Fanns bara en och den var inte komplett – så ingen vinnare.

1. Handel/administration: The Safe UF
Klar och tydlig affärsplan, bra resonemang och mål.

1. Ekonomi: Clip it
Väl genomarbetad affärsplan med bra målsättningar, löser ett vardagsproblem för alla, miljövänlig. Stort kundunderlag.

Stäng Skriv ut