Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S
SKI Svenskt Kvalitetsindex logga

Nöjdare kunder i Sparbankerna

2017-10-03

De svenska bankkunderna fortsätter att vara mycket missnöjda med sina banker. Det visar årets kundnöjdhetsindex (SKI) från Svenskt Kvalitetsindex och som publiceras idag. De fyra storbankerna och LF ligger kvar eller har tappat mot i fjol. Men sparbankerna fortsätter att gå mot strömmen. Även vi i Roslagens Sparbank som nu får våra högsta värden i SKI sedan 2006!

På privatsidan har Roslagens Sparbank index 75,8 (av 100) och på företagssidan 76,1. I båda segmenten är våra kollegor på Vadstena Sparbank bäst i Sverige med 82,0 respektive 84,1.

SKI 2017 Privatkunder

Sparbankerna som grupp ligger högt över branschens snitt - siffror för Privatkunder

SKI 2017 Företagskunder

Siffror för företagskunder

En närproducerad bank blir omtyckt av kunderna

– Sambandet mellan samhällsengagemang och kundnöjdhet blir allt starkare, säger Johan Parmler på SKI i en kommentar.

Bankkunden vill göra affärer med en bank som upplevs som schysst, ansvarstagande och lokalt engagerad. Man måste ha en verksamhet som till alla delar inger förtroende.

Tydlig ökning

Om sparbankssnittet ligger klart över branschsnittet, så ligger vi i Roslagens Sparbank i vår tur klart över genomsnittet för sparbanker.

Men inte bara vår nivå – vi är på 10:e plats bland de 24 sparbankerna som är med i SKI – är positiv, utan också trenden. Sedan förra mätningen, 2013, har privatsidan ökat 3,3 och företag med hela 5,3.

Vi i Roslagens Sparbank har de senaste åren även gjort en lokal kundundersökning, bara bland våra egna kunder, med hjälp av företaget 3S.

Läs mer om kundnöjdhetsmätning

Läs hela SKI:s årliga rapport här

Stäng Skriv ut